شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم رونمایی از اولین سری از تصاویر دفاع مقدس که با فرمت اچ‌دی آماده‌ی پخش از تلویزیون شده‌اند، با حضور مدیر شبکه مستند و همچنین مدیر کل آرشیو صداوسیما برگزار شد.

مستند

به گزارش ایسنا، مدیر شبکه مستند در این نشست به دشواری کار ترمیم مستندهایی که از دوره دفاع مقدس باقی مانده‌اند، اشاره کرد و گفت:‌ همان‌طور که مطلع هستید ترمیم، کار بسیار دشوار و هزینه‌بری است اما ما طی چند ماه گذشته صحنه‌ها و رویدادهایی از دفاع مقدس که در آرشیو سازمان صداوسیما نگهداری می‌شد را آماده کردیم که اکنون 25 ساعت از راش‌های دفاع مقدس در قالب هفت مستند 30 دقیقه‌ای تهیه شده‌اند که قرار است از 31 شهریور ماه همزمان با شروع هفته دفاع مقدس از شبکه مستند به روی آنتن بروند.

امیر تاجیک در ابتدای این مراسم خاطرنشان کرد: امروز مهمترین روز در تقویم شبکه مستند است، چراکه از گنجینه‌های دفاع مقدس رونمایی می‌شود؛ گنجینه‌هایی که مجددا ترمیم شده‌اند و قرار است برای اولین بار با فرمت اچ‌دی از تلویزیون پخش شوند. یکی از کارهایی که ما طی چند ماه گذشته همواره بر آن تأکید داشتیم، این بوده که بتوانیم از داشته‌های سازمان صداوسیما استفاده کنیم و آن‌ها را به نحو احسن به مخاطبان ارائه بدهیم. اکنون خوشحالم اولین اقدامی که در زمینه ترمیم تصاویر داشتیم، مربوط به دفاع مقدس می‌شود. بر این اساس گام اول ما جمع‌آوری مستندهایی از رویدادهای دفاع مقدس است که تعداد زیادی را استخراج کردیم تا در هفته دفاع مقدس آن‌ها را به روی آنتن ببریم. مطمئنا اگر این تصاویر از رسانه ملی، شبکه مستند و سایر شبکه‌های سیما پخش شوند، حتما تأثیر زیادی در خاطرات بصری مردم کشور ما خواهند داشت.

مدیر شبکه مستند در ادامه‌ی صحبت‌هایش به اصلاح عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به دفاع مقدس اشاره کرد و توضیح داد: بعضا حتی برای اصلاح یک فریم عکس از آن دوران مدت‌ها باید زمان گذاشته شود تا آن عکس ترمیم شود؛ بنابراین آنچه که در حال حاضر از مستندهای دفاع مقدس برای پخش در دست داریم همان‌طور که اعلام کردم 25 ساعت از راش‌های دفاع مقدس است که مجموع این راش‌ها علاوه بر پخش از شبکه مستند در اختیار سایر شبکه‌های سیما هم قرار می‌گیرد تا از این تصاویر استفاده شود.

او همچنین اعلام کرد: روال کاری ما در زمینه ترمیم تصاویر گذشته و آماده کردن در قالب مستند به همین شکل ادامه خواهد داشت و ما سعی می‌کنیم تصاویر و مستندهای بیشتری را آماده پخش کنیم. در واقع این اولین گام ما بود و خوشحالیم که نتیجه آن را در هفته دفاع مقدس ببینیم. اعتقادمان این است که باید با استانداردهای روز دنیا همگام باشیم که خوشبختانه تا به حال خوب بوده است. همچنین از طرفی ما باید بهترین کیفیت‌های بصری را در اختیار مخاطبان‌مان قرار بدهیم.

مدیر شبکه مستند همچنین در این نشست درباره‌ی اینکه آیا مستندهایی که از صحنه‌های دفاع مقدس آماده پخش شده‌اند با ممیزی هم مواجه بوده‌اند؟ تصریح کرد:‌ عمده این مستندها، موضوعات غیرسیاسی را دربرمی‌گیرند و ممیزی خاصی وجود ندارد چرا که موضوعاتی که به مستندها اشاره می‌شود موضوعاتی نیستند که نیاز به ممیزی داشته باشند اما همان‌طور که همیشه تأکید می‌کنم آنچه که همیشه برایمان مهم بوده این است که اگر یک مستند منصفانه تهیه شده باشد هیچ مانعی برای پخش آن وجود ندارد و با ممیزی روبرو نخواهد شد.

تاجیک در بخشی دیگر از صحبت‌هایش درباره‌ی ساخت مستندهای تاریخ معاصر بیان کرد: من فکر می‌کنم اتفاق جدیدی که در دوره‌ی مدیریت جدید سازمان صداوسیما افتاده، دو موضوع است؛ اول نیروی انسانی و دوم آرشیو که هر دو آن‌ها مهم هستند و حتما باید به آن‌ها توجه شود. در حال حاضر بخشی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون برنامه‌های آرشیوی هستند بر این اساس ما یکسری خاطرات مربوط به ارتش، سینما رکس آبادان و همچنین سایر خاطرات دیگر که مربوط به دفاع مقدس می‌شود را آماده پخش کرده‌ایم که به روی آنتن خواهیم برد. در کل ما یکسری اولویت‌هایی برای خودمان داریم که اولویت‌های ما در ابتدا مستندهایی هستند که مربوط به دهه 40، 50 و 60 هستند. همچنین در انتخاب تصاویر آنچه که برایمان اولویت داشته منبعی بود که تصاویر روی آن‌ها ضبط شده بودند. اکنون فیلم‌های مختلفی از دوران دفاع مقدس وجود دارد که ما را با حجم زیادی از راش‌ها مواجه کرده است و ما هم روی همین راش‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم و در کل، منبع این راش‌ها برایمان خیلی مهم است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم، سعید انبارلویی، مدیرکل آرشیو سازمان صداوسیما در سخنانی به ترمیم و بازسازی اولین تصاویر با کیفیت دفاع مقدس اشاره کرد و یادآور شد: اصل ماجرا این است که ما اکنون راجع به تصاویری صحبت می‌کنیم که مربوط به 30 سال پیش است و با بضاعتی که 30 سال پیش وجود داشته دوستانی تلاش کردند تا تصاویری را تهیه کنند و ما بتوانیم امروز از این تصاویر استفاده کنیم. به نظرم این هنر تصویربردارانی است که توانستند در آن وضعیت دشوار این تصاویر را به ضبط برسانند چرا که ضبط تصاویر مربوط به مستند جنگ در این شرایط سخت خودش یک هنر است که باید اکنون یادآوری خاطره شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نسل اول، دوم و سوم جنگ در دهه 70 عمده تصاویر مربوط به جنگ را در مستندی که شهید آوینی تهیه کرده بودند، تماشا کردند اما تمام تصاویر مربوط به دفاع مقدس که تا الان استفاده شده با فرمت SD پخش شده بود و کیفیت لازم را نداشت و از جزئیات و زیبایی‌های صحنه‌های جنگ استفاده نشده بود اما در حال حاضر با کمک تکنولوژی، همین تصاویر با کیفیت HD آماده پخش شده‌اند؛ ضمن اینکه در حال حاضر در تمام خانه‌ها نمایش‌گرهای Full HD رسوخ کرده‌اند و همه بینندگان می‌توانند به راحتی از این تصاویر استفاده کنند. بازسازی تصاویر به نظرم روایت جدیدی از دوران دفاع مقدس است.

مدیرکل آرشیو صداوسیما در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به چگونگی بازسازی مستندهای دوران دفاع مقدس اشاره کرد و توضیح داد: رنگ‌های تصاویر مربوط به دفاع مقدس کاملا بازسازی و زنده شده‌اند و به نظرم کیفیت در اینجا حرف اول را می‌زند. ما در این بازسازی، تصاویری که 30 سال در قفسه‌های آرشیو نگهداری می‌شد و بعضا باعث شده بود کیفیت آن‌ها آسیب ببیند را بازسازی کردیم که بازسازی آن‌ها زمان زیادی برد تا در نهایت توانستیم تصاویر زیادی را ترمیم کنیم. این تکنولوژی است که تحول پیدا کرده است. امیدواریم این پدیده و بازسازی تصاویر که با مستند دفاع مقدس آغاز شد اتفاق فرخنده‌ای باشد و مخاطبان ان‌شاءالله در نمایشگرهای خانگی‌شان از این تصاویر استفاده کنند. همچنین این اقدام ادای دینی برای عزیزانی که در دفاع مقدس رشادت‌ها کردند، باشد.

وی در ادامه همین مطلب توضیح داد: برای اصلاح تصاویر و فیلم‌های مربوط به دفاع مقدس در اسکن اول بدون بازسازی و رنگ این کار را انجام دادیم اما در اصلاح دوم رنگ آن اصلاح شد و ترمیم شد تا آماده پخش شود. در حال حاضر 10 هزار دقیقه تصاویر اصلاح شده از دفاع مقدس داریم که آماده پخش هستند. همچنین اولویت رسانه ملی برای پخش این مستندها مربوط به قبل و بعد از انقلاب اسلامی می‌شود و قطعا سفارش شبکه‌های صداوسیما در دستور کارمان است.

در ادامه این مراسم پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرار است ساختمان آرشیو صداوسیما مجزا شود پرسیده شد که مدیرکل آرشیو صداوسیما به این پرسش پاسخ داد و گفت: ‌در ساختمان فعلی آرشیو ما تا 10 سال آینده توانایی نگهداری تصاویر و فیلم‌های آرشیو شده را داریم و نیازی به ساختمان جدیدی نداریم. به نظرم همین ساختمان فعلی استاندارد است و در حال حاضر مشکلی نداریم.

انبارلویی در پایان این مراسم در پاسخ به اینکه چه افرادی به آرشیو صداوسیما مراجعه می‌کنند، اعلام کرد: افراد حقیقی و حقوقی زیادی هستند که مرتبا با ما مکاتبه می‌کنند تا از تصاویر استفاده کنیم. حتی در رویداد انقلاب اسلامی دوربین هشت میلی‌متری در دست افراد در خانه‌ها بوده که می‌توانند تصاویری که از آن زمان ضبط کرده‌اند را برای ما ارسال کنند و حتی خودِ کشور عراق هم بر اساس سیاست‌هایش زاویه‌ای از دوربین‌ها را داشته که رویدادها را ضبط کرده است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم کلیپ‌هایی از آرشیو سیما و همچنین مستندهایی از دفاع مقدس برای دقایقی پخش شد.

کد خبر 307775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha